TETRISK
     

 

 

 

Felhő alapú szolgáltatás
 
 

A felhő szolgáltatás korunk egyszerű és nagyon hasznos és hatékony számítástechnikai megoldása.

 

Mi is ez?

 

Képzeld el, hogy a számítógéped adattárolója nem csak a gépedben van, hanem messze innen egy biztonságos szerveren is, melyet a világ egyik legnagyobb cégei üzemeltetnek és látnak el biztonsági rendszerekkel. Ez az adattároló gyors, könnyen elérhető és valóban biztonságos, emberek milliói használják naponta.

 

Nos ezen az adattárolón kapsz egy helyet, melyet használhatsz.

A dolog nagyon egyszerűen működik. A szolgáltató létrehoz egy könyvtárat a gépeden és mindent amit ebbe a könyvtárba teszel, megjelenik a távoli szerveren is ("lementésre" kerül a felhőben).

 

Miért jó ez?

 

Azért, mert ettől a pillanattól kezdve ezt a felhőt számos alkalmazással el tudod érni. Fájljaidhoz hozzá tudsz férni telefonról, más felhasználó gépén felhasználóneveddel és jelszavaddal, tableten, stb... Ha tönkremegy az otthoni vagy munkahelyi géped, esetleg ellopják, nem kell félned, mert adataid biztonságban meglesznek a felhőben, nem vesznek el.

 

A Tetriskben jelenleg két szolgáltató felhő alapú elérését tettük lehetővé a számodra. Az egyik a Microsoft által üzemeltetett OneDrive-ot és a Google által üzemeltetett Google Drive-ot.

 

 

Felhő alapú szolgáltatás a OneDrive segítségével:

 

 

A OneDrive szolgáltatást a Microsoft üzemelteti. Akkor tudod ezt a lehetőséget kihasználni, ha Windows Vista vagy fejlettebb (Win7 vagy Win8 - 8.1 - 10) rendszer van telepítve a gépedre, Windows XP operációs rendszerrel nem tudod ezt megtenni. A Windows 8.1 és 10-ben ez a szolgáltatás alapból be van állítva, csak aktiválnod kell, a régebbi (8, 7, Vista) rendszereikben egy úgynevezett asztali alkalmazással érheted el, melyet telepítened kell.

 

Amikor a Tetrisk-et elindítod, első indításkor elvégez egy elemzést, hogy a gépeddel használsz-e felhő alapú szolgáltatást. Ha igen, akkor megkérdezi, hogy szeretnéd-e ezt a szolgáltatást igénybe venni a Tetrisk esetében is.

 

Ha az Igen gombot nyomod meg, akkor átlépsz a felhő szolgáltatás beállítása képernyőre.

 

Attól függően, hogy melyik szolgáltató rendszerét használod, megjelenhet mind a kettő ikon és megjelenhet csak az egyik. Ha például nincs feltelepítve a OneDrive a számítógépedre, akkor az nem fog megjelenni. Válaszd ki a OneDrive ikont.

 

A kiválasztás után eldöntheted, mik azok amiket a felhőben szeretnél tárolni. Ez lehet a dokumentumok (szerződésekhez csatolt digitalizált dokumentumok) és lehet a biztonsági mentés is. Javasoljuk, hogy mind a két lehetőséget jelöld be.

 

Ha megtörtént, akkor a Beállítások mentése gombbal véglegesítheted, így a felhő szolgáltatás beállítása meg is történt.

 

Ettől kezdve a rendszer a dokumentumokat a felhőbe menti és kilépéskor a biztonsági mentések is oda kerülnek (ha be lettek jelölve).

 

A gépeden tárolt dokumentumok és mentések áthelyeződnek abba a könyvtárba amit a OneDrive létrehozott a gépeden, azaz nem vesznek el, csak egy másik helyre kerülnek áthelyezésre ahonnan az alkalmazás szinkronizálni tud a felhőbe.

 

 

Felhő alapú szolgáltatás a Google Drive segítségével:

 

 

A Google Drive szolgáltatást a Google Inc. üzemelteti. Akkor tudod ezt a lehetőséget kihasználni, ha Windows XP vagy fejlettebb (Vista, Win7 vagy Win8 - 8.1 -10) rendszer van telepítve a gépedre és feltetted rá a Google Drive programot (Google Backup and Sync alkalmazás).

 

Amikor a Tetrisk-et elindítod, első indításkor elvégez egy elemzést, hogy a gépeddel használsz-e felhő alapú szolgáltatást. Ha igen, akkor megkérdezi, hogy szeretnéd-e ezt a szolgáltatást igénybe venni a Tetrisk esetében is.

 

Ha az Igen gombot nyomod meg, akkor átlépsz a felhő szolgáltatás beállítása képernyőre.

 

Attól függően, hogy melyik szolgáltató rendszerét használod, megjelenhet mind a kettő ikon és megjelenhet csak az egyik. Ha például nincs feltelepítve a Google Drive a számítógépére, akkor annak az ikonja nem fog megjelenni. Válaszd ki a Google Drive ikont.

 

A kiválasztás után eldöntheted, mik azok amiket a felhőben szeretnél tárolni. Ez lehet a dokumentumok (szerződésekhez csatolt digitalizált dokumentumok) és lehet a biztonsági mentés is. Javasoljuk, hogy mind a két lehetőséget jelöld be.

 

Ha megtörtént, akkor a Beállítások mentése gombbal véglegesítheted, így a felhő szolgáltatás beállítása meg is történt.

 

Ettől kezdve a rendszer a dokumentumokat a felhőbe menti és kilépéskor a biztonsági mentések is oda kerülnek (ha be lettek jelölve).

 

A gépeden tárolt dokumentumok és mentések áthelyeződnek abba a könyvtárba amit a Google Drive létrehozott a gépeden, azaz nem vesznek el, csak egy másik helyre kerülnek áthelyezésre ahonnan az alkalmazás szinkronizálni tud a felhőbe.

 

 

Felhő alapú szolgáltatás megszüntetése:

 

 

Bármikor dönthetsz úgy, hogy a felhő alapú szolgáltatást nem kívánod a jövőben használni és visszatérsz az eredeti verzióra, amikor a saját gépeden tárolod a dokumentum és mentés fájlokat.

 

A Fájl menüpont Beállítások almenüjében található egy Felhő elnevezésű fül. Ha erre rákattintasz, akkor megjelenik egy külön ablak.

 

A "Tetrisk felhő szolgáltatás megszüntetése" gombra kattintva rendszerünk megkérdezi, hogy valóban meg kívánod-e szüntetni ezt a szolgáltatást és ha erre Igen-el válaszolsz, akkor a felhőből vissza fogja másolni a Tetrisk a megfelelő saját mappába a dokumentumokat és mentéseket, majd megszűnik ez a funkció.

 

Alternatív verzió, hogy a Tetrisk rendszerében be van állítva valamely felhő alapú szolgáltatás, de az már nem fut a gépeden és úgy szeretnéd megszüntetni ezt a lehetőséget a Tetrisk-ben is. Ilyenkor a rendszer nem tudja majd visszamásolni a fájlokat, ezért ilyen esetben légy körültekintő. A Tetrisk többször is rákérdez ha ilyen módon szeretnéd megszüntetni ezt a beállítást.

 

 

Ugyan azon Felhő alapú szolgáltatás használata két vagy több gépen:

 

 

Ha programunkat több gépen is futtatod, tehát mondjuk a munkahelyen és az otthoni környezetben is, akkor a legjobb megoldás az, ha felhőt használsz erre. Ez egy kicsit másabb mintha pendrive-ot vagy külső adathordozót (winchester) használnál és egyszer egyik, egyszer a másik gépedbe tennéd (bár ez lenne inkább a legmegfelelőbb verziója a több gépen történő használatnak), itt figyelni kell egy-két dologra, melyek a következők.

 

1. Az egyik gépeden állítsd be a felhő szolgáltatást a Tetrisk-ben a fentebb leírt módon.

2. Várd meg, amíg az összes fájl szinkronizálása megtörténik.

3. Győződj megróla, hogy a másik gépeden is telepítve van-e a felhő szolgáltatás. Ha igen, akkor a másik gépedre telepítsd fel a Tetrisk-et a honlapunkról és a Fájl menü/Adatbázis visszatöltése mentésből opcióval tallózd ki a felhő mappában található Tetrisk/Mentes könyvtárból az utolsó elmentett adatbázist.

 

Ezek után ha az egyik gépen dolgozol, akkor a csatolt dokumentumok felkerülnek a felhőbe. Ha kilépsz a programból, akkor az automata biztonsági mentés is elkészül a felhőbe. Várd meg, amíg a szinkronizálás megtörténik és csak utána kapcsold ki a géped.

 

Figyelj arra, hogy ha több gépen is használod és az egyiken adatokat rögzítesz, akkor a másik gépeden ez nem fog automatikusan megjelenni, csak akkor ha betöltöd az utolsó mentését a másik gépnek ami a felhőben van.

 

Amennyiben több gépre is telepítetted a Tetrisk-et (tehát ha nem pendrive-on vagy hordozható külső winchesteren használod) akkor mindenképpen légy figyelmes, mert az egyik gépen történt utolsó mentés-t a másik gépen be kell töltened, hogy ugyan azt az adatbázist használd és ne forduljon elő az, hogy az egyik gépen felvitt adat a másik gépen nem lesz így látható és dupla adatbázisod lesz külön adatokkal. Ez egy nagyon fontos dolog, ezért több gépen történő használatnál javasoljuk, hogy felhő használat esetén inkább válaszd a hordozható winchester-es vagy gyors és jó minőségű pendrive-os Tetrisk használatot, mert így is szinte minden a felhőben lesz tárolva és így nem kell félned attól, hogy a pendrive sérülése esetén elvesznének az adataid, sőt nem kell figyelnie a fenti biztonsági mentés visszatöltésére sem.

 

Ez nem egy bonyolult dolog, nagyon könnyen megjegyezhető és elsajátítható, csak az elején figyelni kell és utána már automatikusan fog menni.

 

Mindenképpen figyelj arra, hogy a dokumentumok és az automatikus biztonsági mentések (kilépés esetén) a felhő szolgáltatásba egy bizonyos idő alatt szinkronizálódnak csak fel. Ez függ az internet-előfizetésed esetén kapott feltöltési sebességtől is, így ha több gépen is használod a felhő alapú szolgáltatást, meg kell várnod, míg a szinkronizálás mindehol befejeződik. Javasoljuk, hogy mielőtt kikapcsolnád a számítógéped, győződj meg róla, hogy a Tetrisk fájlok szinkronizációja megtörtént.

 

 


 

 


KÖSZÖNJÜK, HOGY ÉRDEKEL
 


Minden jog fenntartva - email: info@tetrisk.hu